Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Blogs

Delen, dat doen we graag! Wij vertellen onze visie op de nieuwste IT-ontwikkelingen, geven u praktische tips en denken met u mee.

foto-blog
  • u-helpen

    AVG-compliance voor gemeenten: twee uitdagingen om NU op te pakken

    Organisaties, waaronder ook gemeenten, worden steeds vaker geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van gegevensbeheer en toegangsautorisatie. In deze tijd, waar digitale gegevens een cruciale rol spelen, is het essentieel om aandacht te besteden aan twee fundamentele aspecten: het adequaat opschonen van gegevens en het differentiëren van toegangsrechten tot deze gegevens. Gaat u hiermee op de juiste manier aan de slag, inclusief een goed projectplan en een degelijk tijdpad, dan is de kans op berisping door de Autoriteit Persoonsgegeven een stuk kleiner. 

  • omgevingswet-livegang

    Omgevingswet: neem 1 januari als startpunt, geen eindpunt


    Na meermaals uitstel is op 1 januari de Omgevingswet in werking getreden. Lokale overheden werken inmiddels met vernieuwde processen, werkwijzen en veelal nieuwe software. Uiteraard heb je alle mogelijke voorbereidingen getroffen, maar denk niet dat je na 1 januari rustig achterover kunt leunen... In dit blog onderstrepen we het belang van goed inzicht in eventuele knelpunten, en wat de verdere doorontwikkeling in de keten in de praktijk betekent. 

  • plansoftware

    Solviteers helpt met plansoftware voor uw omgevingsplannen


    Op 1 januari 2024 was het dan eindelijk zo ver: de Omgevingswet is live! En nu? De focus moet nu liggen op het omzetten van bestemmingsplannen naar één omgevingsplan en de plansoftware vullen met werkingsgebieden, regels en besluiten.

    ‘Hoewel je nog (kort) de tijd hebt voor verdere inrichting en finetuning, is het van belang dat de visie en strategie op dit moment duidelijk zijn,‘ volgens Florian de Bruin van Solviteers.

  • sai-en-myp

    Solviteers gaat samenwerking aan met cyber security oplossing MindYourPass

    Solviteers Advies & Implementatie uit Houten gaat een exclusieve samenwerking aan met MindYourPass uit Eindhoven. Solviteers is overtuigd van de kracht van deze Nederlandse, gepatenteerde cybersecurity oplossing en de meerwaarde voor haar klanten, waaronder een groot aantal lokale overheden. 

  • het-selecteren-van-een-ict-dienstverlener

    Het selecteren van een ICT dienstverlener

    Als u opzoek bent naar een externe functioneel beheerder, dan is dat vaak omdat er al enige tijd meer werk ligt dan uw eigen functioneel beheerder aan kan, of heeft u geen eigen functioneel beheerder meer beschikbaar door uitval of vertrek. Waar moet u op letten bij het selecteren van een ICT dienstverlener?

  • het-selecteren-van-een-ict-dienstverlener

    Kenmerken van onze projectmanagers

    Onze projectmanagers hebben veel ervaring met het leiden van projecten. De kracht van onze projectmanagers is duidelijk: resultaatgerichte houding, brede ervaring met projecten voor overheid en non-profit organisaties en kennis van de uitvoering binnen (vak-)teams en -afdelingen. Tijdens een project hebben onze projectmanagers focus op de inhoud, het proces, de relatie en het resultaat.


  • optimaal-sturen-op-basis-van-informatie

    Veranderen met een IT-component. Hoe pakt u dat aan?

    Wat is er nodig om veranderingen met een flinke IT-component te kunnen realiseren? Esther Dijkema, Projectleider bij Solviteers, geeft in haar blog de drie belangrijkste tips.

  • 5-misstanden-rond-bi

    5 misverstanden rond BI in het sociaal domein

    Business Intelligence (BI) wint enorm aan populariteit binnen onze klantengroepen. BI wordt steeds meer cruciaal om grip te krijgen op de bedrijfsvoering of leveranciers, om kosten te besparen en om datagedreven te sturen.

  • meer-efficiency-bij-gebruik-van-applicatie-door-ai

    Meer efficiency bij gebruik van applicatie door AI

    Momenteel hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. Medewerkers wisselen relatief snel en veel van baan. Het gevolg daarvan is dat u vaker inwerktrajecten moet opstarten. Het leren kennen van uw applicaties kost veel tijd, en dus geld. Dat kan sneller en efficiënter!  

  • optimalisatie-wet-inburgering

    Optimalisatie Wet Inburgering: ICT voorzieningen

    Op 1 januari 2022 is de nieuwe Wet inburgering van kracht gegaan. Het kernbegrip van deze nieuwe wet is 'inburgering op maat'. Het heeft ongetwijfeld veel van uw organisatie gevergd om die inburgering in uw werkprocessen goed vorm te geven. En de individuele voortgang te monitoren. U heeft nu vast de basis op orde. Het is nu tijd om te gaan optimaliseren. 

  • meer-grip-op-sociaal-domein

    Meer grip op het sociaal domein: speel in op ontwikkelingen

    Stroomlijn uw administratieve organisatie en digitale ondersteuning optimaal. Hierdoor kunnen uw medewerkers efficiënter werken en u uw dienstverlening naar de kwetsbare burgers verbeteren.

  • omgevinsgwet-basis-op-orde

    Koppelen met DSO-LV vergt meer dan juiste digitalisering

    Koppelingen met het DSO-LV moeten goed geregeld zijn. Dit is een samenspel tussen nieuwe en verbeterde applicaties en dat deel van uw gemeentelijke organisatie dat zich bezighoudt met de fysieke ruimte.

  • optimaal-sturen-op-basis-van-informatie

    Implementatie Omgevingswet en DSO

    Zoals het er nu voor staat treedt de Omgevingswet per 1 juli 2023 in werking. Dat betekent dat u als overheidsorganisatie niet alleen moet zijn aangesloten op het DSO, maar ook de taken kunt uitvoeren die de Omgevingswet eist.

  • implementatie-omgevingswet

    Waarom digitaal zaakgericht werken nu echt belangrijk is

    Digitaal zaakgericht werken is geen doel op zich, maar een middel om de dienstverlening door de gedigitaliseerde gemeente sneller, duidelijker en transparanter te maken dan nu nog het geval is.

  • 18

    Versneld thuiswerken met de digitale handtekening

    Hybride werken is de nieuwe standaard geworden. Een goed moment om eens kritisch te kijken naar de werkzaamheden en processen die gedigitaliseerd kunnen worden om het thuiswerken makkelijker te maken. 

  • sociale-dienst-houd-grip-op-uw-informatievoorziening

    Sociale dienst houd grip op uw informatievoorziening

    Informatiemanagement en goede automatisering leveren een belangrijke bijdrage aan het primaire proces van sociale diensten.

  • helderheid-over-de-impact-van-de-omgevingswet-op-informatie-en-automatisering

    Helderheid over de impact van de Omgevingswet

    Een goed beeld krijgen van de impact van de Omgevingswet op uw informatiestromen, werkprocessen en automatisering? Dat kan zeker. Met de impactanalyse van Solviteers weet u precies waar u aan toe bent. De gemeente Veenendaal liet daarom door Solviteers een impactanalyse uitvoeren. 

  • beheer-squitxo-op-afstand

    Gemeenten maken veel te weinig gebruik van uitstel Omgevingswet

    Een nieuw onderzoek van Binnenlands Bestuur en I&O Research laat zien dat veel gemeenten nog onvoldoende gebruik maken van het uitstel van de Omgevingswet. Wij geven 7 redenen om juist nu als gemeente toch aan de slag te gaan.