Pakketselectie voor Omgevingswet
Applicaties voor de Omgevingswet vragen vlotte en passende aanpassingen nu we inmiddels meer dan een jaar ervaring hebben met de Omgevingswet. Sommige applicaties die jaren geleden zijn aangeschaft blijken na de livegang van de wet toch minder goed het nieuwe werkproces te ondersteunen dan destijds gedacht. Of ze zijn gebaseerd op een visie die niet meer overeenkomt met de eisen van de tijd of met de voortschrijdende wensen van de gebruikersorganisatie.
Hoe dan ook, de eerste periode van de Omgevingswet levert waardevolle ervaringen en inzichten op die uitstekend te gebruiken zijn wanneer je als decentrale overheid toe bent aan het vernieuwen van je Omgevingswet software.
Een goede basis
Allereerst een kleine geruststelling. De verschillende leveranciers van Omgevingswet-applicaties zijn inmiddels zover dat de functionaliteiten in de basis goed aansluiten op de wetgeving en de behoeftes van bijvoorbeeld een gemeente of een omgevingsdienst. In aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet moesten leveranciers hun applicaties voortdurend aanpassen aan de veranderende eisen van het Digitale Stelsel. Inmiddels is er een stabielere basis ontstaan, al blijven updates en aanpassingen nodig vanwege nieuwe STAM-versies van het DSO. Leveranciers en het DSO blijven dus regelmatig met elkaar in gesprek over de doorontwikkeling.
Ook voor gemeenten, omgevingsdiensten en waterschappen is er veel veranderd. Wie vier jaar geleden een applicatie wilde aanschaffen voor de uitvoering van de Omgevingswet, kon een programma van eisen opmaken op basis van een standaard set met requirements. Dat was het enige waarop overheden zich konden baseren, gebruikerservaringen waren er niet of nauwelijks. Daarnaast waren veel van de functionaliteiten die aan leveranciers werden gevraagd op basis van die standaard set nog in ontwikkeling. Dat bemoeilijkte het beoordelen van de applicaties en de leveranciers.
Tijd voor heroverweging
Inmiddels hebben gebruikers en organisaties meer ervaring met wat er zowel technisch als procesmatig aansluit op de werkwijze van de organisatie. Ze hebben kunnen testen en hebben afgelopen jaar praktijkervaring kunnen opdoen met de VTH-applicaties.
In de praktijk horen we van een deel van onze klanten dat de functionaliteit in hun huidige VTH-applicaties niet aansluit bij hun werkwijze en wensen. Daarom overwegen overheden om hun Omgevingswet-applicaties te vervangen.
Of er daadwerkelijk van applicatie veranderd kan worden, en onder welke voorwaarden, is uiteraard afhankelijk van het gesloten contract en het inkoopbeleid. Enige onvrede betekent ook niet automatisch dat er iets nieuws moet komen. Applicaties blijven in ontwikkeling en daarnaast is vernieuwing behoorlijk ingrijpend.
Het is daarbij essentieel dat organisaties – met name functioneel beheerders – goed op de hoogte blijven van doorontwikkelingen vanuit de leverancier. Als nieuwe functionaliteiten niet worden geïmplementeerd of benut, ontstaat al snel het beeld dat de huidige applicatie tekortschiet, terwijl de oplossing soms al voorhanden is. Actief bijhouden van updates voorkomt onnodige vervanging.
Wie ruim vier jaar geleden een applicatie wilde aanschaffen voor de uitvoering van de Omgevingswet, kon een programma van eisen opmaken op basis van een standaard set met requirements. Maar dat was het enige waarop overheden hun beslissingen konden baseren, aangezien er geen gebruikerservaringen waren.
Efficiënt en effectief
Bij de pakketselectie onderscheiden we twee gebruikersgroepen: het VTH-domein en het ruimtelijk domein. Binnen het VTH-domein gaat het onder meer om het ontvangen en behandelen van aanvragen via het DSO, maar ook om de werkwijze rondom milieubelastende activiteiten en de samenwerking met ketenpartners. Denk aan situaties waarin een gemeente het bevoegd gezag is, maar de omgevingsdienst de behandeldienst vormt. In zulke gevallen is het essentieel dat beide partijen zicht houden op de voortgang en werkzaamheden. De VTH-applicaties van de verschillende partijen moeten in die ketensamenwerking goed op elkaar aansluiten, mede via het DSO en de Samenwerkingsfunctionaliteit (SWF).
Onder het ruimtelijke domein vallen de toepasbare regels en het omgevingsplan waar de aanvragen aan getoetst worden. Voor de start van een aanbesteding is er bijvoorbeeld keuze tussen losstaande VTH-applicaties of het onderbrengen in een generiek zaaksysteem.
Solviteers helpt u in de oriëntatiefase met een inventarisatie van waar u staat, welke mogelijkheden uw huidige contract biedt, wat uw wensen en ambities zijn en wat vervolgens logische stappen zijn om te ondernemen. Mocht dit leiden tot een aanbesteding, dan helpen wij u met de verschillende fasen van een pakketselectietraject. Wij hebben ervaring met alle stappen van een aanbesteding: van de voorbereiding tot het maken van de keuze en het sluiten van een contract. U kunt van onze diensten gebruik maken voor een compleet traject of onderdelen hiervan.
Afhankelijk van hoe u het aanbestedingstraject invult, het type applicatie dat u aanbesteedt en het implementatietraject, duurt het traject minimaal zes tot negen maanden. Mocht uw organisatie veel wensen hebben voor verandering, is het reëel dat een traject langer duurt. Omdat uw contract waarschijnlijk alleen op specifieke momenten opgezegd kan worden, is het belangrijk om tijdig na te gaan wanneer dit kan, zodat u op tijd kunt beginnen met eventuele vervolgstappen ter vervanging van uw applicatie.
Overweegt u een dergelijke stap en wilt u ter voorbereiding eens van gedachten willen wisselen met een van onze specialisten op het gebied van pakketselecties? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag!

Meer weten over onze diensten?
Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.
E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28