Minder geld verliezen in de zorg: hoe houdt en maakt u uw organisatie financieel gezond?
Veel zorgorganisaties herkennen het wel: hard werken, maar toch blijven financiële resultaten achter. Processen lopen niet altijd optimaal en de administratie zorgt regelmatig voor frustraties bij uw medewerkers. Wat zijn precies de oorzaken hiervan? En hoe voorkomt u dat uw organisatie onnodig geld verliest?
Oorzaken van geldverlies in zorgorganisaties
Geldverlies binnen zorgorganisaties ontstaat door diverse factoren, zoals:
- wijzigingen in de inkoop, waardoor er steeds meer hoofd- en onderaannemers ontstaan.
- omslag van prestatiegerichte naar taakgerichte inkoop, waardoor er overproductie kan ontstaan.
- het ECD is niet goed ingericht of wordt niet volledig benut, waardoor zorg niet gefinancierd wordt en er meer personeel wordt ingezet dan nodig is.
- het instroomproces is niet goed ingericht, waardoor er vaak zorg gestart wordt zonder dat hiervoor een toewijzing is ontvangen, waardoor er dus onrechtmatige zorg geboden wordt.
- declaraties worden afgekeurd, waardoor er onvrede ontstaat bij financiers, er extra werk is voor de zorgaanbieder en er onrechtmatige zorg ontstaat die met terugwerkende kracht opgelost moet worden, wat weer veel extra tijd kost.
- hulpverleners worden niet voldoende administratief/data gedreven gefaciliteerd, waardoor zij informatie zoals maximale inzet per traject en aflopende toewijzingen niet inzichtelijk krijgen, hierdoor kunnen zij hier niet tijdig op anticiperen en neemt de onrechtmatige omzet toe binnen de organisatie.
Kortom: onrechtmatig verleende zorg, inefficiënte processen en onvoldoende inzicht in zorgproducten zorgen voor hoge kosten en frustraties bij financiers en uw personeel.
Gevolgen van financiële problemen
Wanneer processen en administratie niet op orde zijn, zijn er niet alleen financiële gevolgen maar ook problemen op andere vlakken. Financiers verliezen vertrouwen als declaraties regelmatig fouten bevatten of onvolledig zijn. Ook zullen zij minder flexibel zijn om bijvoorbeeld een foutje aan te passen dat zij aan hun kant zelf kunnen oplossen. Of worden ze minder flexibel op het afgegeven van toewijzingen met terugwerkende kracht. Daarnaast wordt u als aanbieder minder snel gekozen in samenwerkingen zoals coalities, en verliest u mogelijkheden om te innoveren.
Daarnaast ervaren uw medewerkers frustraties en stress door extra administratieve lasten en het steeds weer corrigeren van fouten. Dit kan resulteren in lagere medewerkerstevredenheid en mogelijk hoger verzuim. Maar vooral in mindere kwaliteit van zorg.
Onrechtmatig verleende zorg, inefficiënte processen en onvoldoende inzicht in zorgproducten zorgen voor hoge kosten en frustraties bij financiers en uw personeel.
Van Zorg administratie naar Zorg Control
Om uw organisatie financieel gezond te krijgen, moet er een transitie plaatsvinden van administreren naar controleren. FerBaaS weet hoe dat moet. En biedt u als organisatie een structurele oplossing in het verlenen van méér hulp aan méér hulpvragers voor mínder geld. Door de inzet van onze ervaren specialisten op het gebied van functioneel beheer en backoffice-overname zorgen we voor heldere, gestroomlijnde processen en een goed ingericht Elektronisch Cliëntendossier (ECD). Hierdoor worden administratieve fouten sterk verminderd, wordt de administratieve last beperkt, en kan er gefocust worden op controleren in plaats van administreren. Waarmee het administratieve proces geen last is, maar een geoliede machine wordt op alle processen.
De juiste data voor een beter inzicht
Na onze backoffice-overname halen wij de juiste en betrouwbare data uit uw eigen ECD. Daarmee zorgen wij voor actuele en begrijpelijke stuurinformatie uit het ECD. Die we ook kunnen gebruiken als input voor gebruiksvriendelijke dashboards. Business Intelligence, met heldere overzichten die voor de hele organisatie leesbaar zijn. Daarmee heeft u grip op de prestaties en financiën van uw organisatie. En ziet u meteen waar en wanneer u moet bijsturen als dat nodig is.
Resultaat van samenwerking met FerBaaS
FerBaaS zorgt voor een optimale automatisering van de administratie, waardoor u mag rekenen op een sterke vermindering van de administratieve lasten. Accurate data en stuurinformatie voorkomt dubbele administratie, voorkomt een toename van niet-gefinancierde zorg en zorgt voor betere sturing op de begroting. Met als gevolg: uw personeel minder gefrustreerd en uw organisatie financieel onder controle. Waardoor u zich beter kan richten op uw kerntaak: kwalitatief hoogwaardige zorg verlenen.
Kortom…
Door inefficiënte processen, een verkeerd ingericht ECD en gebrek aan juiste stuurinformatie verliezen zorgorganisaties onnodig veel geld. FerBaaS biedt een structurele oplossing die helpt deze problemen te voorkomen, zorgt voor continuïteit, en daarmee een efficiëntere en toekomstbestendige zorgorganisatie. Weten hoe FerBaaS uw zorgorganisatie kan helpen financieel gezond te blijven? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.

Meer weten over onze diensten?
Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.
E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28