Omgevingswet: neem 1 januari als startpunt, geen eindpunt

Na meermaals uitstel is op 1 januari de Omgevingswet in werking getreden. Lokale overheden werken inmiddels met vernieuwde processen, werkwijzen en veelal nieuwe software. Uiteraard heeft u alle mogelijke voorbereidingen getroffen, maar denk niet dat u na 1 januari rustig achterover kunt leunen... In dit blog onderstrepen we het belang van goed inzicht in eventuele knelpunten, en wat de verdere doorontwikkeling in de keten in de praktijk betekent.

blog-omgevingswet-neem-1-januari-als-startpunt-geen-eindpunt

The proof of the pudding is in the eating

Alle processen zijn ingericht, de benodigde koppelingen (zoals DSO-STAM, DSO-SWF en STTR) zijn gelegd en de juiste documenten zijn gekoppeld. En natuurlijk zijn de gebruikers van uw (nieuwe) VTH-pakket geïnstrueerd. De verleiding is groot om te denken dat u klaar bent. Maar dan begint het eigenlijk pas. Dan komt u erachter of alles wat u van tevoren uitvoerig heeft getest ook in de praktijk werkt. Het Engelse spreekwoord luidt niet voor niets “The proof of the pudding is in the eating”.


Goed beeld van uitdagingen en problemen

In de praktijk is gebleken dat in december 2023 nog veel WABO-aanvragen zijn gedaan. Landelijk gezien zelfs 21% meer dan in Q4 2022. Hierdoor is het goed mogelijk dat uw medewerkers met verschillende systemen tegelijkertijd werken. Het is dan ook verstandig om uw nieuwe processen pas te gaan finetunen als u een goed beeld heeft van de mogelijke uitdagingen en problemen. In veel gevallen zal dat pas in de loop van 2024 zijn, al kunt u kleinere aanpassingen natuurlijk meteen doorvoeren.


Houd daarnaast rekening met veel vragen van burgers of andere belanghebbenden door voldoende capaciteit beschikbaar te hebben binnen uw organisatie. Vergeet daarbij ook niet uw frontoffice of klantcontactcentrum, die vaak het merendeel van de meldingen afhandelen.


Doorontwikkeling in de keten

Uw nieuwe VTH-pakket is na 1 januari ook niet ‘af’. Veel applicaties zijn geheel opnieuw ontworpen voor de nieuwe wetgeving en voldoen inmiddels (bijna) aan de wettelijke standaarden. De echte doorontwikkeling volgt nog en zal de komende jaren aanhouden. Hetzelfde geldt voor het DSO, de toepasbare regels en de plansoftware. Ook binnen de plansoftware ziet u dat de realisatie van de nieuwe Omgevingsplannen zowel technisch als inhoudelijk nog veel tijd en aandacht zal vragen. Houd dan ook rekening met een doorontwikkeling in de gehele keten door ook na het eerste kwartaal voldoende ondersteuning beschikbaar te hebben, zodat u hiervan als organisatie kunt profiteren.


The proof of the pudding is in the eating

Pakketkeuze opnieuw toetsen

Veel applicaties in de keten, of het nu gaat om je VTH-pakket, uw regel- en/of plansoftware, zijn veelal aangeschaft toen de contouren van de Omgevingswet nog werden geschetst, wat logisch is gezien een wetswijziging van dit formaat. In veel gevallen zal de keuze dan ook gemaakt zijn op basis van een toekomstschets van de leverancier en is de toegezegde functionaliteit gaandeweg gerealiseerd of staat nog op de planning. Het langdurige uitstel enerzijds en de besluitvorming anderzijds stelt u als organisatie daarmee wel in staat om opnieuw te toetsen of de keuze die u destijds maakte nog steeds de juiste is en bijvoorbeeld een nieuwe pakketselectie te starten.

Bovendien kunt u dan met de opgedane ervaring (ook van collega-organisaties) en kennis uit het vorige selectietraject uw Programma van Eisen nog scherper neerzetten. Mocht u die route willen inslaan, stel dan vervolgens de vraag of uw huidige software nog voldoende ondersteuning biedt voor optimale dienstverlening naar de burger en in hoeverre een nieuw/ander softwarepakket dit anders of beter kan. Het gras is zeker niet altijd groener aan de andere kant, maar het kan zeker lonen om uw originele keuze te heroverwegen.


Startpunt en geen eindpunt

Het moge duidelijk zijn dat met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari de reis pas van start is gegaan en dat er daarna nog veel op u af komt. Solviteers staat voor u klaar om te ondersteunen in deze complexe overgang. Onze ervaren functioneel beheerders zijn in staat uw werkprocessen te optimaliseren met behulp van goed ingerichte applicaties. Daarnaast bieden zij ook praktische ondersteuning bij de implementatie hiervan. In de rol van regelanalist helpt Solviteers uw gemeente bij het aanschaffen, implementeren en beheren van toepasbare regelsoftware. In de rol van projectleider ondersteunen wij u graag bij Europese- of onderhandse aanbestedingen.


patrick

Meer weten over onze diensten?

Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.


E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28