Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Solviteers helpt Veenendaal naar de Omgevingswet 

Veenendaal is klaar voor de Omgevingswet. Althans, voor zover je als gemeente klaar kunt zijn. Solviteers speelt daarbij een belangrijke rol met de inzet van Martijn en Arthur. Martijn brengt de technische expertise in voor de nieuwe werkprocessen en applicaties. Arthur helpt bij de inrichting van de applicaties en traint de medewerkers in de nieuwe manier van werken.  

 

‘Veenendaal loopt voorop als je het vergelijkt met veel andere gemeenten. We zijn echt goed voorbereid op de Omgevingswet. En op de zaken die nog niet goed geregeld zijn hebben we geen invloed, zoals het DSO,’ vertelt Marie-Louise van Lankveld, programmamanager Omgevingswet bij de gemeente.  

klantcase-solviteers-helpt-veenendaal-naar-de-omgevingswet-1

Omgevingswetprocessen

Veenendaal is altijd één van de koplopers geweest. ‘Eind vorig jaar heeft Solviteers ons team versterkt en helpt ons sindsdien met de werkprocessen en de toepasbare regels’. Om op tijd klaar te zijn voor de waarschijnlijke invoering op 1 juli 2023 heeft de gemeente Veenendaal een programmateam ingericht, met daarin projectleiders die allen een eigen taak hebben in de voorbereiding. Martijn en Arthur van Solviteers maken deel uit van het programmateam. Marie-Louise: ‘Het is waardevol om de twee consultants erbij te hebben. Ze hebben kennis van zaken, zijn duidelijk, passen zich goed aan aan de organisatie en kunnen snel implementeren.’ 

 

Alle Omgevingswetprocessen moeten opnieuw worden ingericht, dat geldt zowel voor vergunningverlening, toezicht als handhaving. Martijn ontwerpt daarvoor, samen met de medewerkers, de nieuwe processen die in lijn zijn met de Omgevingswet en die passen in het DSO. Solviteers is daarnaast gevraagd voor een deel van de toepasbare regels: het vertalen van juridische regels naar toegankelijke en begrijpelijke ‘vragenbomen’ voor initiatiefnemers. Hiervoor is gekeken naar de tien meest voorkomende vergunningaanvragen. 

We kunnen Martijn en Arthur breder inzetten, ze hebben allebei hun eigen specialisme en vullen elkaar heel mooi aan.

Twee ICT specialisten

De nieuwe procesbeschrijvingen en de toepasbare regels van Martijn bespreken we met de medewerkers, vertelt Marie-Louise: ‘Zij geven aan wat het beste past bij de organisatie en zij toetsen aan belangrijke regels en parameters: staan alle termijnen erin, de reactietijden, de juiste formulieren? Uiteindelijk beslist de teamleider, waarna het mogelijk is om de nieuwe processen daadwerkelijk technisch in te regelen en de computersystemen aan te passen.’ 

 

Inmiddels draaien de huidige Wabo-processen van Veenendaal al op het nieuwe systeem, daarbij is gekozen voor Centric Leefomgeving. Martijn gaat tot 1 januari nog volop door met het implementeren van nieuwe procesbeschrijvingen, zodat alles op tijd klaar staat. Naast het inrichten van de Omgevingswetprocessen in CLO traint Arthur de komende tijd zo’n 30 medewerkers in de nieuwe manier van werken. ‘Dat hadden we van tevoren niet zo bedacht,’ vertelt Marie Louise: ‘Maar Arthur blijkt opvallend vaardig bij het begeleiden van onze collega’s. Van zijn talent maken we graag nog wat langer gebruik en daarom hebben we de opdracht voor Solviteers uitgebreid. Het exacte trainingsplan wordt nu uitgewerkt. Dankzij Arthur zorgen we ervoor dat de medewerkers van de verschillende afdelingen straks volgens de juiste procedures werken en goed met de nieuwe processen uit de voeten kunnen.’ 

 

De inzet van twee ICT-specialisten van Solviteers was niet gepland, vertelt Marie-Louise. ‘Ik dacht dat werken met twee specialisten van Solviteers onpraktisch zou zijn. Het zou vast tot extra overdrachten leiden. Maar nu kan ik zeggen dat ik blij ben met het aanbod. We kunnen Martijn en Arthur breder inzetten, ze hebben allebei hun eigen specialisme en vullen elkaar heel mooi aan.’ 

Functioneel beheer


Als u opzoek bent naar een externe functioneel beheerder, dan is dat vaak omdat er al enige tijd meer werk ligt dan uw eigen functioneel beheerder aan kan, of heeft u geen eigen functioneel beheerder meer beschikbaar door uitval of vertrek. Bij de selectie van een dienstverlener voor een functioneel beheerder komt vaak enige druk kijken. Toch is het de moeite waard om tijd te investeren in de selectie van een goede ICT dienstverlener, zodat u er echt wat aan heeft. Welke stappen kunt u doorlopen, zodat uw organisatie het maximale haalt uit het inhuren van een externe functioneel beheerder?


Van brandjes blussen naar regievoering

Wat is een functioneel beheerder en wat doet die eigenlijk? Waarom wordt deze rol steeds belangrijker voor gemeenten? Lees het in ons e-book.