De financier: in 5 stappen van controller naar partner
Het antwoord op problemen, zoals de enorme tekorten, in het brede Sociaal Domein wordt met name gevonden als de financier en de aanbieder beter gaan samenwerken op basis van goede stuurinformatie voor de zorg. Waarbij de financier zich niet als controller opstelt, maar als een partner. In deze blog vertelt Willem van Vredendaal, strategisch Adviseur ICT Zorg, hoe u dat in vijf stappen voor elkaar krijgt.
Stap 1. Voel je samen verantwoordelijk voor het resultaat
Voor het succesvol terugdringen van de tekorten is het bij de start belangrijk om te beseffen dat dit niet iets is wat je los van elkaar kunt doen. Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van financier en uitvoerder. Dat besef is de voorwaarde om samenwerkingspartners te worden en samen de problematiek op te lossen. Want het duurzaam aanpakken van die tekorten, dat doe je niet in een maand. Dat is iets voor de lange termijn.
Dat vergt een langdurige relatie waarin je integraal met elkaar samenwerkt. Waarin je op elkaar kunt vertrouwen. Met duurzame samenwerking stel je ook je financiering op de lange termijn veilig. Je hoeft niet meer jaarlijks te vechten (aanbesteden) voor je geld omdat je dit project voor een aantal jaren samen ingaat. Waardoor je ook beter kunt investeren in je eigen organisatie. Mijn stelling: bereidheid tot duurzame samenwerking is nodig om überhaupt te kunnen starten met deze aanpak.
Stap 2. Definieer maatschappelijke doelstellingen
Is het besef ‘we kunnen het samen doen’ eenmaal gecreëerd, dan kun je samen na gaan denken over de vraag: ‘wat gaan we samen dan doen?’. De kern van de zaak is dat je van reactief naar proactief kunt gaan. Tot nu toe zie nog vaak in het zorglandschap dat mensen in eerste instantie hun problematiek zelf moeten oplossen. Vervolgens escaleert de problematiek en wordt deze zo erg dat een interventie nodig is. Op het moment dat je over het ‘wat’ nadenkt in termen van maatschappelijke doelstellingen, zit je veel meer aan de voorkant en kun je proactief worden.
Stap 3. Vertaal doelstellingen in managementinformatie
Stel, je weet nu als financier waar je op gaat sturen en als zorginstelling waar je je dienstverlening op gaat richten. De volgende stap is dan om de doelstellingen te vertalen in managementinformatie ten behoeve van de zorg die je verleent. Ga daartoe back to the basics. Als je weet wat je wilt realiseren, dan weet je dus ook wat voor managementinformatie je nodig hebt om de zorg tijdig bij te sturen.
Pas daarbij vooral de kunst van het beperken toe. Datagedreven werken moet niet betekenen ‘meer data’, maar juist minder data waar je meer mee kunt. Op basis van de gedefinieerde managementinformatie voor je zorg kun je je digitalisering en je werkprocessen anders gaan inrichten, namelijk: doelmatig.
Stap 4. Voer uit en monitor
Je hebt de basis – samenwerking - op orde, je hebt alles ingericht, je hebt selecties gemaakt in ‘wat we gaan doen, hoe we het gaan doen en hoe we het gaan meten’. Nu kun je samen aan de slag. Om dit datagedreven te kunnen doen met een afname van de registratielast, is het nodig dat je als zorginstelling alleen de informatie aan je financier hoeft op te leveren die bijdraagt aan het afgesproken resultaat. Dat vergt natuurlijk wel vertrouwen en een andere manier van samenwerken. Een samenwerking waarin goede data centraal staat. Data die echt wat zegt en bijdraagt aan het resultaat. Hiermee is het effectieve stuurinformatie geworden voor beide partijen.
Stap 5. Evalueer en stuur bij
Ik ben ervan overtuigd dat als je als basis de langdurige relatie en een samenwerking in de uitvoering van de dienstverlening hebt, deze nog een stuk beter wordt als je reflectie inbouwt. Begin vooral met een (kleinschalige) pilot om de samenwerking te testen die ik hier voorstel. Doorloop het proces samen, leer elkaar beter kennen, evalueer en vervolgens zal je zien dat je de maatschappelijke thema’s waarop je impact hebt, kunt gaan uitbreiden.
Ik heb letterlijk gezien dat mensen die in het sociaal domein werkten, werd gevraagd wat hun werk voor nut had, en daar niet goed uitkwamen. Vervolgens doorliepen ze deze vijf stappen en konden ze aan iedereen vertellen wat hun toegevoegde waarde was, zowel op het niveau van de samenleving als op het niveau van de cliënt.
BETER SAMENWERKEN IN HET BREDE SOCIALE DOMEIN?
Laat hieronder uw bericht achter, of bel ons op +31 (0)30 280 36 55