Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:


Zorgeloos innoveren en registratielast verlagen, een utopie?

Binnen GGZ-instellingen staan innovatie en registratielast al jaren hoog op de agenda van zorgbestuurders. Toch blijft de aanpak van beiden vaak een utopie. Is dit nodig of zijn er oplossingen voor? Willem van Vredendaal, teamleider en strategisch Adviseur ICT Zorg, geeft een antwoordt op deze vragen.

registratielast-verlagen-zorg-sai-min

“Het roer om” maar administratie blijft lastig

De basisgedachte van de GAP-analyse is goed, namelijk het aangeven en kwantificeren van het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie. Dat is precies waar de schoen wringt bij GZ/GGZ-instellingen. Het verschil is te groot geworden. 


Registratielast verlagen is mogelijk door innovatie, maar blijkt uitdagend. Want zorgbestuurders worden overspoeld met mogelijke innovaties die de registratielast kunnen verlagen, wat vragen oplevert als: Welke oplossing is volwassen genoeg? Klopt de waardepropositie? Past de innovatie in ons portfolio? Het beantwoorden van deze vragen is lastig, waardoor vernieuwing slechts mondjesmaat wordt doorgevoerd.

administratie
zorgverlener

Frustratie voor zorgmedewerker

Extra administratieve lasten door registratielast zorgen voor frustraties bij zorgmedewerkers. Het is echter niet alleen de hoeveelheid extra werk. Ook beperkingen van systemen binnen GZ/GGZ-instellingen wakkeren de frustratie aan. Het gebrek aan meegroeien en innoveren zorgt voor een hoge tijdsinvestering en veel frustratie, wat niet bijdraagt aan het gevoel dat de registratielast wordt verlaagd.


Hoewel sommige oplossingen nog verder ontwikkeld moeten worden, schetst bovenstaande wel de problematiek waar elke zorgbestuurder mee om moet gaan. Waar wil je naartoe en hoe kom je daar? Het einddoel is duidelijk: kwalitatief goede zorg voor de cliënt. Het secundaire doel is dat de zorgmedewerker bij het leveren van deze zorg niet wordt beperkt door wet- en regelgeving en vooral niet door processen en systemen.

optimaliseren

Start met optimaliseren

Optimalisaties zijn nodig om de registratielast die zorgmedewerkers ervaren verder te verlagen. Ondanks de uitdagingen zijn er voor zorgbestuurders enorm veel mogelijkheden voor het optimaliseren van werkprocessen. Het is hierbij belangrijk te erkennen dat de oplossing niet enkel in de techniek ligt, maar vooral in de juiste samenwerking tussen een drietal elementen:


-       Processen; In welk zorgproces/-pad kan de meeste winst worden behaald?

-       IT; Welke technische (IT) oplossingen zijn beschikbaar en het meest geschikt?

-       Mensen; Hoe betrek ik mijn zorgmedewerkers in het proces?


Onze kracht is dat wij mensen, processen en IT bij elkaar brengen.


Wij hebben veel ervaring met het optimaliseren van processen en zijn kritisch op het inhoudelijke proces. Ook voeren wij de benodigde aanpassingen door in uw applicaties, die nodig zijn om een proces te optimaliseren.

In vier stappen naar een optimaal werkproces

Uw registratielast verlagen? Download onze whitepaper waarin u in 4 stappen naar een optimaal werkproces en meer tijd voor uw cliënten gaat.




OOK UW REGISTRATIELAST VERMINDEREN?

Laat hieronder uw bericht achter, of bel ons op +31 (0)30 280 36 55

Door dit bericht te verzenden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

Hartelijk dank voor uw bericht. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!