Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Juiste gebruik van data versterkt succes van goede doelen marketing


Door Roger van Kessel, Projectmanager bij Solviteers.


Het werven van leden en donateurs is tegenwoordig verre van eenvoudig. Vroeger verbonden mensen zich jarenlang aan een goed doel. Maar nu is een persoonlijke, klantgerichte benadering noodzakelijk. Alleen zo zorgt u ervoor dat de inkomsten groot genoeg blijven om de doelen en ambities te verwezenlijken. 


Belang van goede data

Fondsenwervers en goede doelenmarketeers moeten steeds dichter op de huid van (potentiële) donateurs zitten om donaties te blijven ontvangen. Hart voor de goede zaak hebben, is bij lange na niet meer voldoende. Goede data zijn een must, evenals gedreven data-analisten die de goede doelenorganisatie helpen deze succesvol in te zetten.  


Meer nodig dan alleen een CRM-systeem 

Als projectleider bij Solviteers kom ik veelvuldig bij goede doelenorganisaties over de vloer. Zo werkte ik onder andere voor de Vogelbescherming Nederland en de Hartstichting. Wat ik overal ervaar, is dat het steeds belangrijker is om donateurs en leden betrokken te houden en daarmee de inkomstenbronnen vast te houden. Daarvoor is meer nodig dan een eenvoudig CRM- en marketingsysteem. Personalisatie en relevantie zijn de sleutelwoorden bij de gerichte marketingacties. Daarvoor zijn een CRM-systeem met naw-gegevens slechts een allereerste aanzet.


Inzicht in donateurs

Natuurlijk zijn veel goede doelenorganisaties zich hiervan bewust. Maar ernaar handelen is nog een tweede. Dat heeft niets te maken met onwil, maar met een gebrek aan specifieke kennis. De oorspronkelijke naw-gegevens moeten verrijkt worden met een schat aan informatie over de persoonlijke voorkeuren en interesses van (potentiële) donateurs. Deze data moeten vervolgens op de juiste manier worden geanalyseerd, geïnterpreteerd en toegepast. Dit kan leiden tot succesvolle persoonlijke campagnes, die zowel bijdragen aan het werven van nieuwe donateurs als aan het vasthouden van bestaande gevers. Zo is iemand met belangstelling voor roofvogels eerder geneigd een project voor zeearenden te sponsoren dan één voor huismussen. En een donateur die al jarenlang lid is, benader je anders dan een potentiële donateur.


Juiste systemen, juiste mensen

De informatie waarover ik spreek kan worden verkregen via enquêtes, evenementen, social media en natuurlijk uit de analyse van het giftgedrag. Het is belangrijk om te investeren in de juiste technieken en systemen en gelijktijdig rekening te houden met (privacy-) wetgeving. Goede doelenorganisaties investeren hierin, maar zijn niet altijd voldoende adequaat. Er gaat veel geld in om, maar dit wordt niet altijd effectief ingezet. Er zijn naast systemen, vooral ook mensen nodig die deze systematiek kennen en kunnen inzetten. Veel medewerkers van goede doelenorganisaties hebben logischerwijs deze kennis niet. Er zijn gedreven data-analisten en mensen met technische affiniteit nodig om gegevens te beheren en op de juiste manier te gebruiken. Mijn collega’s en ik adviseren en begeleiden goede doelenorganisaties bij het maken van de juiste keuzes, zowel in software als op het gebied van mensen.


3 tips waarmee goede doelenorganisaties nu aan de slag kunnen

Voor goede doelenorganisaties die hiermee serieus aan de slag willen gaan, heb ik drie tips:

1. Kijk wat je hebt voordat je iets nieuws aanschaft. Vaak is een verbeterslag mogelijk.

2. Een nieuw CRM-systeem of marketing automation systeem staat niet op zichzelf. Er is ook (nieuwe) kennis nodig binnen je organisatie om deze systemen professioneel te beheren.

3. Zorg voor goed applicatiebeheer en een goede data-analist.


Arbeidsmarktcommunicatie

Wat dat laatste betreft, hebben goede doelenorganisaties nog een stap te zetten. Data-analisten en applicatiebeheerders zijn mensen die nieuwsgierig zijn en technische uitdagingen willen. Zij denken dit niet te vinden bij goede doelenorganisaties. Terwijl het tegendeel waar is. Goede arbeidsmarktcommunicatie over de functieinhoud en maatschappelijke relevantie van goede doelenorganisaties is daarom noodzakelijk. 


Nog beter werken met uw data?

Onze data professionals bieden u niet alleen waardevolle inzichten om uw klantervaringen en conversie te verbeteren. Ze verzamelen betrouwbare data en vertalen deze naar praktisch advies, schaalbare modellen en betrouwbare voorspellingen. Wij maken dashboard en rapportages. Wilt u hier eens met ons over sparren? Bel ons op 030 280 36 55 of stuur een e-mail naar: advies@solviteers.nl